2019. szeptember 21., szombat

Egri kalandok | Bíró Szabolcs: Elveszett csillagok

Sziasztok Molyok !

A mai bejegyzésemben ismét Bíró Szabolcs egyik kötetéről hoztam el nektek a véleményemet, azonban ez egy teljesen más jellegű történet, mint az eddig megszokott Anjouk sorozat.

Bíró Szabolcs küldött nekem egy tisztelet példányt, az Elveszett csillagok című ifjúsági regényéből, amit ezúton is nagyon szépen köszönök neki !

Na, és hát felmerül a kérdés, hogy ha az író jó történelmi regényeket ír, akkor tud-e jó ifjúsági regényt is írni ? Ez a két műfaj valóban nagyon távol áll egymástól, de ettől függetlenül a válasz igen, nagyon is ! Bíró Szabolcs ebben a kötetben is hozta a számomra már ismert és szeretet stílusát, na és persze azért itt is jelen volt a történelem !

Na, de akkor jöjjön is maga az értékelés !
Jó olvasást a bloghoz !


Írta: Bíró Szabolcs
Cím: Elveszett csillagok
Oldalak száma: 244
Kiadta: Főnix Könyvműhely
Megjelenés: 2018
Molyos értékelése: 93%
Fülszöveg:


„ Zalán ​Peti majdnem tizenhárom éves, koraérett felvidéki fiú, aki egyedül él az édesanyjával egy szűkös mezővárosi panellakásban. Nehéz életkörülményei és iskolatársai gyakori zaklatása elől a könyvekbe menekül, miközben arról álmodozik, hogy egyszer nagy író válik belőle – csakhogy hiányzik számára az igazi téma, a valódi nagy kaland.
A bizonyítványosztás napján váratlan telefonhívást kap, aminek köszönhetően az egész nyarat a varázslatos Egerben töltheti. A város felfedezése közben ismerkedik meg a vele majdnem egykorú Tündével, akivel különös rejtély nyomába erednek: egy városi legenda szerint Gárdonyi Géza egyik sosem kiadott regényének ismeretlen, titokzatos kézirata máig ott van elrejtve valahol Egerben. Fiatal hőseink elhatározzák, hogy ők fogják megtalálni a nem mindennapi irodalmi kincset, miközben életük legizgalmasabb nyara köszönt rájuk.
Valóban létezik az ismeretlen Gárdonyi-kézirat, vagy csak kitaláció az egész? Képes-e Tünde és Peti feltörni mind az öt pecsétet, mely a rejtély megoldásához vezet? És vajon csak ők tudnak a titokról, vagy vannak mások is, akik rátennék a kezüket az értékes régiségre? Bűnözők, végvári vitézek, bátorság és leleményesség – a múlt és a jelen különös találkozása Magyarország egyik legszebb városában…
Bíró Szabolcs ifjúsági regénye az első nagy kaland és az első nagy szerelem története, ami egyszerre szól egy agyafúrt művészettörténeti nyomozásról és egy zárkózott fiú emberré cseperedéséről.”

A könyv műfaja:
Bíró Szabolcs Elveszett csillagok című kötete az ifjúsági és krimi zsánerébe sorolható be. A könyv elvileg a 11-12 éves korosztályt célozza meg, de én azt mondom, hogy felnőttek is bátran olvashatják, hiszen könnyed kikacsolódást nyújthat két erősebb kötet között.

Borító:
A borító szerintem szép és igényes, és ami nagyon fontos, hogy színes és barátságos. Ilyen borítóval szerintem a gyerekek is bátrabban a kezükbe merik venni. Tetszik, hogy a borítón megjelenik , történetünk két főszereplője, Tünde és Peti, ezáltal is közelebb hozva az olvasó gyerekek számára a szereplőket.

Helyszín:
Zalán Peti és Tünde kalandjai Egerben játszódnak.



„ Ahogy az ősi falak közt járkált, egyszeriben szíven ütötte a felismerés, hogy mindaz, amit eddig csak a Gárdonyi-regény lapjain olvasott, itt történt meg, ezen a szent helyen. Hogy Dobó, Bornemissza, Mekcsey és a többiek itt küzdöttek meg a lehetetlennek látszó túlerővel, itt álltak helyt, itt váltak valódi hősökké.



Karakterek:
Történetünk két főszereplőjéről Zalán Petiről és Tündéről beszélnék most csak röviden. Zalán Peti, történetünk főszereplője számomra egy igazán szerethető és kedves kisfiú. Petinek elég nehéz sors jutott, amiért megsajnáltam, hogy már ilyen fiatalon tudnia kell, hogy mi is az nagy betűs élet. Nehéz életkörülmények között él az édesanyjával, az iskolában bántják, az édesapját pedig még csak nem is ismeri. Nehéz dolgok ezek egy ilyen kisfiú számára, de ő mégis megbirkózik velük. Nagyon örültem annak, hogy Peti egy igazi könyvmoly, és hogy író szeretne lenni. Egy könyvmoly számára mindig lelket simogató ilyet olvasni egy könyvben. Külön öröm számomra, hogy Peti kedvenc írója Benyák Zoltán, hiszen én magam is szeretem az író könyveit. :) Zalán Petiből a történet végére kisfiúból egy igazi kis férfi vált, aki most már bátran néz szembe az akadályokkal. 

Tünde karakterét is megszerettem, hiszen egy igazán okos és értelmes kislányról van szó. Az ő karakterével is könnyen tudtam azonosulni, és a könyv olvasása közben én is újra gyereknek érezhettem magam. 

A történetben nagyon tetszett a két gyerek kapcsolata, és hogy milyen ügyesen kitalálták a rejtvényeket és dolgoztak össze.

Írói stílus:
Bíró Szabolcs stílusa számomra már ismerős volt ebben a kötetben, és hozta azokat a jegyeket ebben a rövidke történetben is, ami miatt én szeretem őt. A karakterek szerethetőek és emberiek, nem ruházza fel őket olyan tulajdonságokkal, ami elvárhatatlan egy gyerektől ilyen idős korban. A cselekmény izgalmas és fordulatos, a kötet stílusa pedig könnyed és gyorsan olvasható.

Saját vélemény:
Bíró Szabolcsnak ezt a kötetét is nagyon szerettem, és köszönöm az írónak, hogy elolvashattam. Érdekes volt látni, hogy a történelmi regények után milyen ifjúsági regényt tud írni. Számítottam rá, hogy tetszeni fog, de arra nem gondoltam, hogy felnőttként is ilyen élvezhető és letehetetlen lesz számomra. A szereplőket megszerettem, a cselekményszál izgalmas volt és maga a történet is gyorsan olvasható. A kötet elolvasása után arra a döntésre jutottam, hogy lehet, hogy újra kéne olvasnom az Egri csillagokat, mert én annak idején nagyon szerettem, és ez a kötet igazán jól meghozta hozzá a kedvemet.

Kinek ajánlom:
A 11-12 éves korosztály számára egy igazán jó olvasmányélményt okozhat, de a felnőttek számára is jó egy könnyed kikapcsolódásnak.


Én ezt a könyvet 5 csillagra értékeltem.
★★★★★


Néhány idézet egy kis kedvcsinálónak:

„ A lány arcának aznap délutáni változásairól vaskos tanulmányt lehetett volna írni.”


„ Szegény Karcsimnak tényleg az olvasás volt a mindene. Néha azzal bosszantottam, hogy rászóltam: „Szerintem jobban szereted a könyveket, mint engem!” Olyankor mindig kaptam egy szál rózsát, vagy elmentünk valahová vacsorázni, hogy kiengeszteljen. De azt sose mondta – kuncogott Gizi néni –, hogy ne lenne igazam. A vén csibész…”

„ Amikor napokig úgy élsz, mint egy korabeli ember: na, ez az igazi hagyományőrzés! Ha elég kitartó vagy, majd te is megtapasztalod, micsoda varázslat ez. Igazi időutazás!”


Köszönöm, hogy itt voltatok velem, remélem tetszett nektek az értékelésem. Ha kedved kaptatok a könyv elolvasásához kezdjetek neki bátran, de véleményeket kérek ám! :D


Ha esetleg már te is olvastad ezt a könyvet, akkor írd le bátran, hogy neked miért tetszett, vagy éppen nem tetszett. Gyere és beszéljük ki együtt!

Hagyjatok magatok után nyomot, bátran jelezzétek véleményeteket a blogon, ígérem nem harapok!


Legyetek jók! Sziasztok !



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése