2019. július 27., szombat

Interjú Póli Matildával, A csikó, aki tűzben született sorozat írónőjével

Sziasztok Molyok !

A mai bejegyzésemben ismét egy interjúval érkeztem hozzátok. Ezúttal Póli Matildát kérdezgettem az írásról, a könyveiről és a jövőbeli terveiről.

Póli Matildáról érdemes azt tudni, hogy már nagyon fiatalon elkezdett írni, és idén jelent meg a negyedik könyve, Az otthon tüze, ami A csikó,aki tűzben született sorozatának a negyedik része. A kötetek az ifjúsági fantasy kategóriába sorolhatóak,de szerintem ettől függetlenül gyerekek és felnőttek számára is kellemes kikapcsolódást okozhatnak Póli Matilda kötetei.

Köszönöm szépen Matilda, hogy válaszoltál a kérdéseimre !


1. Mesélj magadról egy kicsit, mit lehet tudni rólad?
Póli Matilda vagyok, egy 18 éves lány, aki nagyon szereti a lovakat, és imád olvasni, és ebből a kettőből 2015-ben megszületett az első könyvem, a Futó tűz. Azóta a sorozat több kötete is megjelent már, 2018-ban pedig elindítottam a YouTube csatornámat. Idén végeztem a középiskolai tanulmányaimmal, ősszel pedig egyetemre megyek.




2. Mióta írsz, mikor döntötted el, hogy író leszel?
A Futó tűz első fejezetét 2014 áprilisában írtam meg, a könyvet pedig ugyanezen év őszén fejeztem be, és valamikor félúton jöttem rá, hogy én ezt kifejezetten élvezem és szeretem, és nem szeretném ennyiben hagyni, hanem írni akarok. Minél többet.


3. Hogyan szoktál inspirálódni? Szoktál mondjuk filmekből, könyvekből vagy esetleg valamilyen zenétől inspirálódni?
A fent említettek szoktak legnagyobb részt inspirálni, de lényegében bármi tud. Leginkább talán a filmzenék azok, amik erős hatással vannak rám. Van egy több, mint 500 zeneszámból álló Spotify lejátszási listám, amin egy-két kivétellel csak filmek zenéit válogattam össze, és írás közben mindig azokat hallgatom.
De például kirándulások, utazások alkalmával is gyűjtöm az ihletet. Egyszer például elmentünk túrázni a családommal, és az egyik készülő könyvem egy igen fontos része ott született meg.


4. Te magad szeretsz-e olvasni, ha igen milyen jellegű könyveket olvasol szívesen?
2013 óta vagyok könyvmoly, és azóta nagyjából sikerült kitapasztalnom könyvek terén az ízlésem. A gyerekkönyvek lelkes támogatója vagyok, illetve a fantasy jellegű történetek a kedvenceim. Főleg, ha gyermek-és ifjúsági könyvekről van szó. Lényegében Rick Riordant olvasok óriási mennyiségben, és bármit szívesen, ami hasonlít az ő könyveihez.


5.  Hogyan szoktál írni? Hogy történik nálad az írás folyamata? Hallgatsz e közben zenét, vagy teljes csöndre van szükséged?
Régebben még úgy csináltam, hogy leültem, és írtam, ami jött, esetleg ha olyan részhez jött ötletem, ahol még nem tartottam, azt felírtam, de nem nagyon tervezgettem előre. Utána rájöttem, hogy sokkal egyszerűbb, ha van valamiféle vázlatom, mert akkor van valami, ami mutatja, nagyjából milyen irányba kell tartanom.

Most már azt csinálom, hogy nagyjából megtervezem, melyik fejezetben, minek kellene történnie, és ezt vázlatosan leírom, de részleteket nem találok ki azonnal. Így amikor odakerülök, tudom, mit kell részletezni és jobban kitervelni egy adott fejezetben, de természetesen ilyenkor is még előfordul, hogy a történet alakította önmagát, és mire odaérek, az adott vázlat igazából érvényét veszíti. Viszont így sokkal gyorsabban tudok haladni, mert kevesebb időt töltök azzal, hogy kitaláljam, mi kössön össze két főbb eseményt. Aztán, mikor elkészült az első kézirat, jöhet a többszörös átolvasás és javítás. Ilyenkor van, hogy egy fejezet felét teljesen átírom, mert kitalálok egy jobb eseményszálat, vagy a későbbiekben érvényét veszti a korábbi történés.

Írás közben majdnem mindig hallgatok zenét, leginkább filmek zenéjét. A gyűrűk ura, Harry Potter, Így neveld a sárkányodat filmek zenéiből a legtöbbet, de ezeken kívül még rengeteg másikat. Csöndre leginkább akkor van szükségem, ha nagyon megakadok, és sehogy sem akar eszembe jutni valami megoldás, amivel tovább szőhetném az eseményeket, és ilyenkor teljes nyugalomra van szükségem.




6. Valakiről formázod a karaktereket, vagy csak kitalált személyek?
Előfordul, hogy egy-két karakter bizonyos vonásait valós személyekről mintázom, de maguk a karakterek végül elég vegyesre sikerednek. Szóval nem mondanám, hogy lenne olyan szereplőm, akit egy az egyben egy ismerősömről mintáztam volna. Persze, merítek a megformálásukkor a tapasztalataimból, de a képzelő erőm is majdnem ugyanennyit tesz hozzá.


7. Milyen visszajelzéseket kapsz, és ezeket hogyan kezeled? 
Zömével pozitív visszajelzéseket kapok, amik általában adnak egy kis lendületet, ha éppen elbizonytalanodnék. De még mikor negatív a visszajelzés, az is ad valamennyi motivációt, mert megmakacsolom magam, és a tipikus „már csak azért is” reakciót váltják ki belőlem. Olyankor erős ingert érzek, hogy leüljek, és addig írjak, míg le nem esnek az ujjaim.


8. Mit szól a családod ahhoz, hogy írsz, hogy író lett belőled? 
Mikor elkezdtem, én ezt az egész írást szórakozásból csináltam. Igazából eleve apám volt az, aki kitalálta, hogy adjuk ki a Futó tüzet. Szóval, ha rajtam áll, én csak a családnak mutattam volna meg a könyvet, és annyiban is maradt volna. Tizennégy évesen nem nagyon tudtam volna mást kezdeni egy kézirattal. De mindenki teljes mértékben támogat abban, hogy azt csináljam, amit igazán szeretnék.


9. Kinek ajánlanád a könyveidet?
Hivatalosan 8-12 éves korú gyerekeknek van bekategorizálva, tehát gyermek-és ifjúsági kategóriába. Nem hivatalosan azt mondanám, hogy bárki vegye a kezébe, aki szereti az állatokat, és érdekli egy izgalmas, több dimenzión átívelő kaland. Mert kaptam pozitív visszajelzéseket minden korosztálytól, így azt tudom mondani, hogy tényleg bárki évezheti.


10. Mik a terveid a jövőre, min dolgozol éppen most?
A következő könyv a sorban A csikó, aki tűzben született sorozat utolsó, ötödik része, a Tűz és Sötétség. Ennek a kézirata igazából készen áll, csak javítani kellene, illetve illusztrálnom. De ennek a könyvnek a kéziratát már nagyjából két éve elkészítettem, és közben elkezdtem egy új sorozatot, ami már egészen más irányt vesz majd, tekintve, hogy nem lovak és állatok lesznek benne a főszereplők, hanem már emberek. Ebből már két részt meg is írtam, lassanként pedig nekiállok a harmadik részének. Annyit elárulok róla, hogy ifjúsági fantasy jellegű történet lesz. Remélhetőleg hamarosan ezzel is tudunk majd komolyabban foglalkozni.

Köszönöm szépen Póli Matilda, hogy válaszoltál a kérdéseimre, további sok sikert kívánok az íráshoz, és reméljük, hogy sok történetedet olvashatjuk majd !

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése