2019. február 13., szerda

Egy különös családi nyaralás | Thomas Mann: Mario és a varázsló

Sziasztok Molyok !

Egy tartózásomat fogom most leróni nektek. Instagramon megkérdeztelek titeket, hogy az iskolához elolvasott Thomas Mann Mario és a varázsló történetéről érdekelne e titeket a véleményem. Ti azt szavaztátok meg, hogy legyen róla értékelés, így a mai bejegyzésemben ezt hoztam el nektek.

Kihangsúlyoznám, hogy én ezt a történetet nem az iskolában tanult szempontok szerint fogom értékelni, hanem a saját véleményemet írom le, és hogy én mit éreztem olvasás közben.

Nem árulok zsákbamacskát, ez a történet nem igazán tetszett nekem. De ezzel nem akarok megbántani senkit ! Nem akarom sem az írót, sem a művet leszólni, szimplán a saját véleményemet írom le ! A megértéseteket köszönöm !

Na, és akkor jöjjön is maga az értékelés !

Írta: Thomas Mann
Cím: Mario és a varázsló
Oldalak száma: 110
Kiadta: Interpopulart
Megjelenés: 1996
Molyos értékelése : 72%
Fülszöveg:


„Furcsa, torz, gonoszarcú emberke érkezik egy olasz városkába. Cipolla, a bűvész, a varázsló. Démoni tekintetével, gúnyosan sértő hangjával és suhogó korbácsának erejével hatalmába keríti egész közönségét, fellobbantja a nemtelen szenvedélyeket, derék, tisztes polgárok, feddhetetlen életű asszonyok, marionett figurákként rángatják tagjaikat, miközben arcukat megdermeszti a rémület. A fasizmus, ez a szadista szörny végzi itt fertelmes bűvészmutatványait, az hozza fel a mélyből az emberben rejtőző állati ösztönöket. De Thomas Mann nemcsak azért írta meg 1930-ban ezt a remekművét, hogy az emberiesség, a humanista erkölcs nevében tiltakozzék az emberhez méltatlan világ ellen, hanem azért is, hogy megmutassa: a világon mindenütt vannak Mariók, akik tiszták és beszennyezhetetlenek, akik a maguk egészséges erejével végül mégis ellenállnak és elpusztítják a gyűlölt varázslót.”

A könyv műfaja:
Az az igazság, hogy nem igazán tudom úgy behatárolni, mint ahogy az eddigi könyveimmel tettem. Szerintem ez a történet az elbeszélés, illetve talán kisregény kategóriába esik, amely köntösbe bújtatva jelenít meg társadalmi problémákat.

Borító:
Ebben az esetben nem igazán tudom, hogy hogyan is beszélhetünk borítóról. Én a képen látható példányt olvastam, aminek igazából a régi könyv érzést meghozza, és ha úgy nézzük ezen a fekete hátéren jól mutat az arany betű. Mai szemmel ez egy szokatlan borító, de én nem mondanám csúnyának, talán csak túl egyszerűnek.

Helyszín:
Történetünk helyszíne Olaszország, ahol a kis család tölti a nyaralását.

Idő:
A kötet a 20. század körül játszódhat.

Karakterek:
Na igen, ezek a drága karakterek. Nem is tudom kivel kezdhetném a sort. Nem szeretnék az összes karakterről beszélni, csak néhányukat emelném ki a történetből.

Kezdjük a sort Cipolla karakterével. Ő a varázsló a címből, aki szinte csak a történet felénél jelenik meg. Nekem az ő karaktere nagyon nem tetszett. Egy groteszk személyiség, aki nagyon csúnya, talán púpos is, és nagyon beteges is, mégis bárkit rátud venni szinte bármire.

Thomas Mann az ő karakterével akarja bemutatni az olasz fasizmust, ami szerintem nagyon ötletes és hatásos. Én ettől a karaktertől féltem, undorodtam és sok más ilyen negatív érzést váltott ki, de gondolom az írónak pont ez volt a célja.

A másik címadó szereplőnk Mario. Ebben a bejegyzésemben csak az ő személyiségükről fogok most írni. Na, tehát ott tartottunk,hogy Mario. Ő is késve jelenik meg a történetben, és csak a történet végén derül ki, hogy pontosan miért is ő került a címbe. Mario karakterével semmi bajom nem volt az égvilágon. Kisszerű, egyszerű karakter, aki csinálja szépen a munkáját, és éli a kis mindennapi életét. 

Thomas Mann Mario karakterével szeretné ábrázolni szerintem, hogy mi is lenne a végső megoldás a fasizmus ellen. Én nagyon meglepődtem Mario tettén  a történet végén, ez nagyon ügyes csavar volt az írótól.

Hát a szereplőkről most körülbelül ennyit. Egyedül ennek a két szereplőnek éreztem a karakterét igazán kidolgozva, a többiek csak úgy ott voltak a történetben.

Írói stílus:
Nem igazán tetszett Thomas Mann írói stílusa. Nagyon részletesen írt le mindent, amit már én nagyon untam, és biztattam, hogy menjünk már, haladjunk tovább. A cselekmény szál nagyon lassan indul be, viszont a végére rendesen bepörögnek az események. Maga a cirkusz, vagy ez a bűvészest szerintem jó ötlet volt, és érdekes lett. Cipolla karaktere megbotránkoztató, de hatásos is lett.

Saját vélemény:
Nem igazán nyerte el a tetszésemet a történet. A szereplők nem igazán hatottak rá, a cselekményszál lassan indult be, és teli volt olyan leírásokkal amik nélkül én teljesen jól meg lettem volna. Szerintem ezt a történetet sokkal rövidebben is meg lehetett volna írni, úgy talán többen megpróbálkoznának az elolvasásával. Egy biztos, hogy magamtól nem valószínű, hogy olvasni fogok még Thomas Manntól. 

Kinek ajánlom:
Akik szeretik a klasszikusokat és a kötelező olvasmányokat ők bátran olvashatják, de ne számítsanak túl nagy dologra. Ezt a könyvet egyszer el lehet olvasni, és bőven elég is belőle.

Én ezt a könyvet  2 csillagra értékeltem.
★★

Néhány idézet a könyvből :

„Emberileg ismertük őt, anélkül hogy személyesen ismertük volna.”


„Talán az egész vállszalag csak szemfényvesztés volt, éppúgy, mint a bűvész szótlan ott állása, ahogy még mindig nem csinált egyebet, mint a közönségnek lomhán és fontoskodva szemébe fújta cigarettája füstjét.”

„Mert a személyes kiválóság mértéke az, miként beszél valaki; lomposság, kontárkodás megvetést kelt, elegancia és remeklés emberi tekintélyt szerez, amiért is a kis ember, amint hatást kellett elérnie, választékos fordulatokkal próbálkozott, s azokat műgonddal dolgozta ki.”



Köszönöm, hogy itt voltatok velem, remélem tetszett nektek az értékelésem. 


Ha esetleg már te is olvastad ezt a könyvet, akkor írd le bátran, hogy neked miért tetszett, vagy éppen nem tetszett. Gyere és beszéljük ki együtt!

Hagyjatok magatok után nyomot, bátran jelezzétek véleményeteket a blogon, ígérem nem harapok !


Legyetek jók! Sziasztok !

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése