2019. december 3., kedd

Ismerkedés a hobbitokkal és Tolkien világával | J. R. R. Tolkien: A hobbit

Sziasztok Molyok !

Képzeljétek el, hogy létezik a világon olyan ember, aki még nem olvasott Tolkien bácsitól, és szinte semmit nem is tud a hobbitokról, illetve erről az egész világról. Én volnék az. Vagyis hát én voltam, mivel nagy erőkkel azon vagyok, hogy ezt mihamarabb bepótoljam. A Gyűrűk Ura filmek valahogy mindig elkerültek, és még egyik részét sem láttam, viszont a könyvek azok mindig is nagyon érdekeltek. Mivel az én drága szerelmem volt olyan kedves, hogy megvette nekem A hobbitot, plusz A gyűrűk ura trilógiát, így úgy döntöttem, hogy ebbe az évbe még elolvasom őket. Ebben a bejegyzésemben A hobbit című kötetről fogom leírni a véleményemet, és azt, hogy hogyan is szippantott be engem is ez a varázslatos világ.

Írta: J.R.R. Tolkien
Cím: A hobbit
Oldalak száma: 312
Kiadta: Magvető
Megjelenés: 2018
Molyos értékelése: 2018
Fülszöveg:

Ha ​megmozgatják a fantáziádat az oda és vissza történő utazások, amelyek kivezetnek a kényelmes nyugati világból, a Vadon szegélyén túlra, és érdekel egy egyszerű (némi bölcsességgel, némi bátorsággal és jelentős szerencsével megáldott) hős, akkor ez a könyv tetszeni fog, mivel épp egy ilyen út és utazó leírása található benne. A történet a Tündérország kora és az emberek uralma közti réges-régi időkben játszódik, mikor még állott a híres Bakacsinerdő, és a hegyek veszéllyel voltak tele. Az egyszerű kalandozó útját követve útközben megtudhatsz (ahogy ő is megtudott) – ha még nem ismernéd mindezeket a dolgokat – egyet s mást a trollokról, koboldokról, törpökről és tündékről, s bepillantást nyerhetsz egy elhanyagolt, de lényeges időszak történelmébe és eseményeibe. Mert Zsákos Bilbó úr számos jelentős személynél járt; beszélt a sárkánnyal, a hatalmas Smauggal; és akaratán kívül jelen volt az Öt Sereg Csatájánál. Ez annál is inkább figyelemre méltó, mivel ő egy hobbit. A hobbitok fölött a történelem és a legendák mind ez idáig átsiklottak, talán mert rendszerint többre tartják a kényelmet, mint az izgalmakat. Ez a személyes visszaemlékezések alapján készült beszámoló, amely Zsákos úr egyébként csendes életének egy izgalmas évét írja le, azonban képet adhat erről a becses népről, akik (úgy mondják) manapság megfogyatkoztak. Mert nem szeretik a zajt.





A könyv műfaja:
Tolkienról szerintem mindenki tudja, hogy a fantasy irodalom elindítójaként tartják számon, aki nagyot alkotott ebben a műfajban. Igaz, hogy eddig még csak A hobbitot olvastam az írótól, de ezzel az állítással már most is teljesen egyet tudok érteni.

Borító:
Nekem ebben a 2018-as Magvető kiadásban van meg, ami szerintem varázslatos. Ez a borító igazán egyszerű és letisztult, de mégis hangulatos is egyben.A képen látható hegyek bennem olyan érzést váltanak ki, mint ha én is egy mesés kalandra indulnék egy varászlatos helyre, amiről még fogalmam sincs, hogy mi vár ott, de én mégis izgatottan vágyok oda. A borító mellett még szeretném kiemelni a kötet elején és végén található térképeket, amik igazán sokat adtak számomra a történethez. Nem mellesleg azért így sokkal könnyebb is volt követni kis barátaink útját.


„ Sose nevesd ki az élő sárkányt, Bilbó, te ostoba! – mondta magában, s ez később kedvenc szavajárása lett, sőt közmondássá vált.”



Karakterek:
Számomra ez volt az első ismerkedés Tolkien világával és az ő karaktereivel, így nem igazán tudtam, hogy mire is számítsak, hogy nekem mennyire fogja elnyerni a tetszésemet. Szerencsére pozitívan csalódtam, kár volt félnem. Bilbó szemszögén keresztül megismerkedhettem a hobbitokkal, ami számomra egy igazán pozitív találkozás lett. Zsákos Bilbó számomra tökéletes főszereplőként operált a történetben, aki gyorsan a szívemhez nőtt, és végig szorítottam neki a céljai elérésében. Nagyon tetszett az a személyiségfejlődés, amin kis barátunk végig ment. A könyv igazán jól bemutatja azt, hogy ha bátrak vagyunk és hiszünk magunkban, akkor nagy tetteket is véghez vihetünk.

Ebben a kötetben megismerkedhettem a nagy Gandalf-al is, akivel már nem vagyok ennyire jóba. Szerettem az ő karakterét is, de ezzel az állandó eltűnéssel már sokszor az agyamra ment. Persze tudom, hogy ez feszültségkeltésnek tökéletes volt az írónak, de akkor is ! Nem szép dolog játszani egy könyvmoly szívével !

Természetesen a történet többi karaktere is tetszett, és örültem, hogy ilyen sokszínű szereplőkkel találkozhattam a kötet során. Akiket még kiemelnék az Thorin, Gollam és Smaug, ők is erős hatást gyakoroltak rám olvasás közben.

Írói stílus:
Tolkien stílusa rendkívül könnyed és humoros, ezáltal igazán gyorsan lehet haladni a történettel. A kötet olvasása közben úgy éreztem magam, mintha egy varázslatos mesébe csöppentem volna , ahol számomra még minden új és idegen. Ebben a mesében találkoztam tündérekkel, törpékkel, hobbitokkal természetesen és egy gonosz sárkánnyal is. Annak ellenére, hogy ez a történet igazán mesés volt, mégis eléggé nyomasztó hangulatot éreztem benne, aminek legfőbb oka talán Smaug volt. A néhol nyomasztó hangulat ellenére is úgy éreztem, hogy ez a kötet inkább felvidít és elvarázsol, mint hogy elszomorítson. A szereplőket is sikerült megszeretnem és izgulnom értük a történet végéig. Természetesen Zsákos Bilbó lett a legkedvesebb a szívemhez,szerintem az ő karaktere lett a legerősebb és legjobb ebben a kötetben. Összegezve engem elvarázsolt Tolkien bácsi, és az biztos, hogy A Gyűrűk Ura trilógiát is el fogom olvasni tőle, bár az azért egy hosszabb utazás lesz .

Saját vélemény:
Nagyon örülök annak, hogy végre most már ezt a kötetet is a magaménak tudhatom. Teljesen beleszerettem ebbe a világba, és kicsit sajnálom is, hogy csak most merészkedtem a közelébe. De legalább most bepótolom a hiányosságokat !Engem ez a mese és ez a világ teljesen a hatása alá vont. Tolkien nagyon jól tud mesélni, és még akkor is kíváncsian futtattam a szememet a sorok között, amikor éppen egy kevésbé izgalmas jelenetet olvastam, mert a ez a világ, vagy atmoszféra amit teremtett egyszerűen varázslatos. Az biztos, hogy még olvasni fogok Tolkien bácsitól !

Kiknek ajánlom:
  • fantasy kedvelőinek
  • Tolkien kedvelőinek
  • akik valami egyedit szeretnének olvasni
  • akik szeretik a hobbitokat
  • akik nem tudják, hogy kik azok a hobbitok


Én ezt a könyvet 5 csillagra értékeltem.
★★★★★

Néhány idézet egy kis kedvcsinálónak:


„ Kiemelkedő egyéniség vagy, Zsákos Úr, s jómagam is nagyon kedvellek, de végezetül e széles világon mégiscsak egy igen parányi kis valaki!
– Hála az égnek! – mondta Bilbó nevetve, és odanyújtotta Gandalfnak a dohányos zacskóját.”

„ Most aztán nyakig benne vagy a pácban, Zsákos Bilbó!”


„ Gondoljatok a kincsre az út végén, és felejtsétek el az erdőt meg a sárkányt, legalábbis holnap reggelig!”



Köszönöm, hogy itt voltatok velem, remélem tetszett nektek az értékelésem. Ha kedved kaptatok a könyv elolvasásához kezdjetek neki bátran, de véleményeket kérek ám! :D


Ha esetleg már te is olvastad ezt a könyvet, akkor írd le bátran, hogy neked miért tetszett, vagy éppen nem tetszett. Gyere és beszéljük ki együtt!

Hagyjatok magatok után nyomot, bátran jelezzétek véleményeteket a blogon, ígérem nem harapok!




Legyetek jók! Sziasztok !

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése