2019. május 25., szombat

Egy bátor középkori lovag, aki ellopta a szívemet | Bíró Szabolcs: Liliom és vér (Anjouk 1.)

Sziasztok Molyok !

A mai bejegyzésemben egy számomra új és most felfedezett magyar szerző könyvéről hoztam nektek értékelést. Bíró Szabolcs Liliom és vér című kötetéről lenne szó.

Már jó ideje gondolkoztam azon, hogy el kéne kezdeni olvasni Bíró Szabolcs Anjouk sorozatát, de megmondom őszintén volt bennem egy kicsi félsz. Igaz szoktam történelmi regényeket olvasni, de azok eddig inkább a holokausztot, mint témát dolgozták fel. Nem tudtam igazán, hogy mennyire fog lekötni egy olyan történelmi regény, ahol sok háborús jelenetre számíthatok.

Végül is Bíró Szabolcs személyisége az, ami végül rávitt arra, hogy elkezdjem olvasni ezt a sorozatot. Sok videót néztem Bíró Szabolcsról, ahol az írásról beszél, és végül is így döntöttem el, hogy tegyünk egy próbát, és milyen jól tettem !

Minden félelmemet lerombolta ez a kötet. A harcos jelenetek nagyon tetszettek, és az egész történet beszippantott. Számomra ismét bebizonyult , hogy nagyon sok tehetséges magyar szerzőnk van, és legyünk rájuk  nagyon büszkék ! Bíró Szabolcs kötete elindított a többi történelmi regényt iránt is, amiktől eddig féltem .

Köszönöm szépen az Athenaeum Kiadónak, hogy elolvashattam ezt a kötetet !

Na, de jöjjön is az értékelés !

Jó olvasást a bloghoz !

Írta:  Bíró Szabolcs
Cím: Liliom és vér
Oldalak száma: 344
Kiadta: Athenaeum Kiadó
Megjelenés: 2015
Molyos értékelése: 94%
Fülszöveg:


„1321. ​Bátor Attila egykor templomos lovag volt, a király első embere, aki ott küzdött az Anjou-lobogó alatt, vérét hullajtva az akkor felemelkedő dinasztiáért. Az évek során legendás harcossá vált, ám a sorsdöntő rozgonyi csata után szögre akasztotta kardját, hogy családjával békés életet élhessen – távol a királyi udvartól, messze minden csatamezőtől. Egy forró tavaszi napon azonban minden megváltozik: királyi küldöttség érkezik a szlavóniai birtokra, hogy csaknem egy évtized után ismét hadba hívja a lovagot. Csák Máté, a Felvidék hadura, az Anjou-ház legnagyobb ellensége meghalt, s itt az idő, hogy huszonnyolc várát és teljes tartományát elfoglalják, egykori alattvalóit a király hűségére térítsék. Attila nem tehet mást, újból vasba öltözik, hogy a királyi bandérium hadnagyaként induljon az északi hadjáratra – ezzel pedig nemcsak egy új korszak, hanem bonyodalmak egész sora is kezdetét veszi. Míg a királyi had a Csákok földjét dúlja, addig Dubicában sötét fellegek gyülekeznek a Bátor család feje felett. A lángok felcsapnak, és úgy tűnik, a tűz sosem hunyhat ki…

Bíró Szabolcs nagyszabású történelmi regényfolyamának lapjain valós és fiktív szereplők, urak és szolgák, királyok és katonák sorsa fonódik össze, és alakul Isten vagy a végzet akarata szerint. A sorozat nyitó kötete a XIV. század első negyedéről, az Anjou-kori Magyar Királyságról mesél – egy távoli, vadregényes, egyszerre dicsőséges és vérben fürdő korról, melyben még számított az adott szó, a becsületnek súlya volt, az emberéletet pedig egészen más áron mérték.”

A könyv műfaja:
Bíró Szabolcs Liliom és vér kötete a történelmi regény kategóriába sorolható. Itt elmondanám azt, hogy azok, akik nem annyira szeretik a történelmet ( én sem szeretem, főleg most érettségi idején :D ), azok is nyugodtan merjenek ehhez a kötethez nyúlni. Számomra hihetetlen, hogy nő ként is mennyire élveztem olvasni a harc jelenteket, és a számat rágtam idegemben. Ez egy nagyon jó kötet, és érdemes azoknak is kipróbálni, akik annyira nem fogékonyak a történelemre. A könyv elolvasása után nekem is jobban csúszott a középkori városok tétel. :D

Borító:
Számomra nagyon kifejező ez a borító, és nem mellesleg, szerintem szép is. Egyszerű, de mégis  jól sejteti, hogy mégis mire számíthatunk a történetben. A színek is nagyon jól passzolnak egymáshoz. Nekem külön tetszik az, hogy a Liliom és vér pirossal van írva a sötétkék háttéren. Szerintem ez így feldobja az egész borítót. 

Helyszín:
Történetünk helyszíne Magyarország. Nagyon örültem a hazai környezetnek, ami még közelebb hozta számomra a történetet. Ez által még hitelesebb és valósabb lett az egész regény.

Idő:
A Liliom és vér története a 14. században játszódik Anjouk Károly uralkodásának ideje alatt.


„Nem vagyok földműves, sem majoros gazda, bármennyire is szeretném ezt hinni magamról. Katona vagyok. Ötéves koromtól a kard használatára neveltek: a vívás volt az anyám, a háború az apám. Ölelés helyett csak feladatokat kaptam, dalolás és sakk helyett buzogánnyal, kopjával tanultam bánni. Tizennégy esztendősen már embert öltem, kétségkívül ehhez értettem a legjobban mindig is.”




Karakterek:

Képtalálat a következőre: „liliom”Ez a kötet teli volt olyan szereplőkkel, akiket gyorsan megtudtam szeretni és közel érezni magamhoz.

Az első és természetesen legnagyobb kedvencem nem lehet más, mint Bátor Attila. Ez a férfi valami csoda, egyszerűen imádtam a karakterét. Nőként teljesen elvarázsolt ahogy a feleségével és a munkásaival bánt. Egy tiszta szívű, érzelmes férfi, de mégis egyszerre kegyetlen és vad is, ha csatáról van szó ! Pont ez a kettősség fogott meg annyira ebben a karakterben. Nagyon várom már, hogy a következő részekben is találkozhassak vele.

Nekem tetszett a történetben Károly Róbert személyisége is, hiszen nagyon valósnak és hihetőnek ábrázolta Bíró Szabolcs. Simán el tudom képzelni, hogy valóban így uralkodhatott és így viselkedhetett az emberekkel Károly Róbert.

A történet végére nagy kedvencemmé vált Lackfi István karaktere is. Őt a kötet elején nem igazán kedveltem, nem is igazán tudom, hogy miért, de valamiért nem volt szimpatikus a személyisége. Ahogy megjelent Bátor Attila is a színen, őt is megszerettem. Rá is nagyon kíváncsi vagyok a további kötetekben, hogy hogyan alakul a sorsa. Szívesen megtudnék többet az ő életéről és a családjáról.

Ezek mellett a karakterek mellett még megszerettem Szilárdot, Csepkét és Kurtát. A történet végén már nagyon izgultam miattuk. Tetszett az, hogy ők gyermek karakterek, és ezt néhol még érezteti is erősen az író, hogy ők még csak gyerekek. Meg van bennük a gyermekkori játék, de mégis azért már ott van bennük a kötelesség iránti tudat is. Itt is zseniálisan megjelenik a kettősség, mint Bátor Attila karakterében is.

Írói stílus:
Ámulok és bámulok Bíró Szabolcs stílusán. Egyáltalán nem számítottam arra, hogy egy történelmi regényben, ahol azért a sok információ a lényeg, ilyen szépen megfogalmazott és dallamos mondatok fognak rám várni. Ez nagyban megkönnyítette a könyv olvasását. Az egész kötet nagyon izgalmas volt, és igazán gyorsan lehetett vele haladni. A szereplőket gyorsan megszerettem, és könnyen tudtam vele azonosulni. Azt nem mondom, hogy nagyon pörgős volt a cselekményszál, mert inkább lassú folyásúnak éreztem, de mindig történt valami, ami fenn tartotta az érdeklődésemet.

Saját vélemény:
Reméltem, hogy tetszeni fog ez a kötet, de hogy ennyire beszippant, na arra azért egyáltalán nem. Bíró Szabolcs egy igazán tehetséges magyar szerzőnk, és örülök annak, hogy elkezdtem végre olvasni az ő könyveit is. Abban már biztos vagyok, hogy az Anjouk sorozatot mindenféleképpen szeretném végig olvasni, de lehet, hogy még az író többi könyvével is megfogok ismerkedni. 

Kinek ajánlom:
A történelem kedvelőinek kötelező olvasmány ! Aki nem szereti a történelmet, annak meg még inkább kötelező ! Ez a kötet majd megszereteti veled a történelmet.

Én ezt a könyvet 5 csillagra értékeltem.
★★★★★

Néhány idézet egy kis kedvcsinálónak:

„Ha uralkodó vagy, nemet is úgy kell mondanod, mintha igennel felelnél.”

„Csepke és Kurta úgy festett, akár két tojás: kócos barna haj, egyforma, a piszoktól és a napsütéstől barna arc, pajkosan csillogó barna szempár és ugyanaz a kék-vörös öltözék, mely jelezte, hogy ők nem egyszerű jobbágyivadékok, hanem az úr apródjai.”

„A rozgonyi csata nem lovagi viadal volt, hanem pokoli mészárszék.”


Köszönöm még egyszer az Athenaeum kiadónak hogy elolvashattam ezt a csodálatos történetet!

Köszönöm, hogy itt voltatok velem, remélem tetszett nektek az értékelésem.

Ha esetleg már te is olvastad ezt a könyvet, akkor írd le bátran, hogy neked miért tetszett, vagy éppen nem tetszett. Gyere és beszéljük ki együtt!

Hagyjatok magatok után nyomot, bátran jelezzétek véleményeteket a blogon, ígérem, nem harapok !

Legyetek jók! Sziasztok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése